Bör jag kräva pengarna tillbaka?

Fick just ett samtal från Team Sportia om min cykel som är på verkstaden där.
 
För det första vill jag säga att jag inte försöker svartmåla Team Sportia på något sätt, utan jag berättar bara min åsikt och det jag varit med om.
 

Det började med att jag köpte en ny cykel med kolfiber-ram och XT-delar. Säljaren som jag inte vill outa som sålde cykeln till mig lovade mig att den skulle vara i toppskick dagen efter affären då jag skulle komma och hämta den.

Väl ute ur butiken upptäcker jag att nästan ingen växel är justerad rätt, och vissa växlar fungerar inte ens. Jag far tillbaka och berättar problemet. De säger att det är en "inkörnings"-fas så växlarna kommer att fungera mycket bättre när jag cyklat några mil på den. Jag tänkte inte mer på det, och tog mig hem då jag var stressad till mitt nattskift.

Problemet kvarstår och jag pratar med min gode vän som är cykelintresserad och har haft många fina hojjar. Han tycker det är skandal, speciellt när man köper en sådan dyr cykel. Min vän insisterar att följa med och prata med dem, då han inte tyckte att de skötte det proffsigt.
 
När vi kom dit ändrades genast deras attityd till tillmötesgående och de erbjuder mig att fixa den på direkten. Jag kommer dit efter fyra timmar och hämtar ut cykeln, nu minsann hade de tid att justera växlarna rätt.

Nu funkar cykeln som den ska i ungefär 3 månader~. Nästa problem, och inte ett litet sådant.
Jag upptäcker att min fina kolfiber-ram har spruckit, på 3 ställen!!! Precis under sadeln.

Då det är en mountainbike som är ämnad att ha i skogen över stock och sten, och jag som bara kört på asfalt och skogsstigar till turf-zonerna. Åter till min gode vän, jag rådfrågade honom då jag tycker att när man köper en cykel som är värd över tjugotusen inte bör gå sönder efter 3 månader. Och då den inte ens använts för cykelförhållanden som den är byggd för. Han tycker givetvis det är riktigt sjukt och rekommenderar mig att lämna in den till Team Sportia.
 
För en drygt en månad sedan lämnade jag in den till verkstaden och de skulle kolla om det var en garanti-fråga eller inte.
Jag blir uppringd en vecka~  efter och de säger att en ny ram är på väg från Kina och att den ska gå på garantin.
 
Nu sitter jag här besviken 1 månad efter, då jag fick ytterligare ett samtal av Team Sportia.
De har tydligen ingen ram till mig, och det finns ingen ram skickad då det inte fanns några ramar från deras tillverkare. Killen som ringde upp mig förklarar att de kommer börja tillverka nya ramar i januari, och att jag kommer få vänta 1-2 månader till på min cykel. Jag ber vederbörande att prata med sina kollegor om vad för kompensation de kan tänka sig ge mig för att få vänta 3(!) månader för att få tillbaka sin cykel.

Nu frågar jag er läsare vad jag har för möjligheter? För så här besviken har jag aldrig varit på en butik.
Hur kan jag på bästa sätt använda min konsumenträtt? Är det för mycket begärt att kräva pengarna tillbaka, eller en annan cykel?

Uppskattar verkligen om någon som är lite insatt skulle kunna ge mig ett svar eller någon hänvisning om vad jag ska/bör göra.

Kommentarer
Postat av: Snusmumriken

Kanske kan följa råden om hur du ska gå vidare som finns på Allmännareklamationsnämndens hemsida.... Antagligen går det inte så fort, men då gör du ju något.... Lycka till!

2012-12-11 @ 06:36:11
Postat av: Hjulpynt

Hej du! jag tycker att du tar kontakt med konsumentvägledaren i din hemkommun!(hoppas köpet går tillbaka och att du kan köpa en ny cykel hos någon annan cykel/sporthandlare...)
Hjulpynt (som har ställt in cykeln för säsongen)

Svar: Åter tack för hjälpen hörrudu!
davidturfare.blogg.se

2012-12-11 @ 08:18:43
Postat av: AmazonTurf

Tråkigt när sådant händer... Har man köpt en såpass dyr cykel. Borde du nog kräva en lånecykel under tiden men de kanske inte funkar så, har man köpt en cykel så är de ju för man gillar just den cykeln känns som de kan bli problem med den nya ramen oxå, har själv köpt cykel på Intersport och är riktigt nöjd men vevpartiet pajja efter ca 100mil fick ett nytt å de höll 70mil lämnade in igen och dom försökte smörja upp de men slutade med ett nytt igen är inne på mitt tredje nu å de har hållit länge så problemet va nog kvaliteten. Försök att få köpet hävt inte värt å vänta ytterligare 3mån eller mer om den nya ramen skulle få samma problem :-/

Svar: Tack för din åsikt på det hela! Intersport verkar lite mer tillmötesgående eller? Hoppas ditt nuvarande vevparti håller!
davidturfare.blogg.se

2012-12-12 @ 09:42:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0